Crowdsourcing og undersøgende journalistik

Jeg har skrevet et indlæg, som netop er publiceret af Global Investigative Journalism Network om brug af crowdsourcing i undersøgende journalistik. Her opstiller jeg en model for at kategorisere brugen.
Se her.
I det seneste nummer af Journalisten (16) er der en del om planerne for de nye undersøgende redaktioner, blandt andet om brug af tips fra læserne. Der er en del uenighed. Læs det, når det kommer.
I Elkjærs bog “Sådan redder de journalistikken” er der eksempler på brug af crowdsourcing i journalistik. Læs den.
I Berlingskes nye serie om fiflerier med aktivering af ledige (Det store jobcirkus) har de sat gang i at bruge Google Map som i Forbrydelsen, dvs. at folk kan skrive ind med deres egne erfaringer. Lykkes det?

One thought on “Crowdsourcing og undersøgende journalistik

  1. Fra Berlingskes Jesper Woldenhof har jeg fået dette input:
    Jeg ser, at I har haft vores aktiverings-serie til debat – bla med udgangspunkt i Google Maps og lignende. Spændende.

    Sandheden er den, at det aktuelle googlemap er en nødløsning, som i virkeligheden ikke er særligt interessant. For under neden ligger en anden interessant debat, som jeg synes I skulle tage op: Hvordan man mest effektivt får noget ud af sin brugerinvolvering.

    Dilemmaet er følgende: Vi har fÃ¥et et hav af brugerhenvendelser – pt godt 250 – for det meste relevante input. Men vi kan ikke bare publicere dem, da de indeholder anklager mod navngivne kommuner og jobfirmaer, og vi er simpelthen nødt til at have en sikkerhed for, at brugerens historie holder vand, før vi kan publicere den – pÃ¥ et googlemap eller andetsteds.

    Det er en næsten uoverkommelig opgave at verificere alle disse henvendelser – og værdien af at verificere hver enkelt hændelse er begrænset i forhold til arbejdstiden. I stedet plukker vi ud af materialet, efterhÃ¥nden som serien skrider frem tematisk. PÃ¥ den mÃ¥de har materialet en enorm værdi pÃ¥ den lange bane. PÃ¥ den korte bane har vi dog en udfordring i at vise den volumen, som ligger i materialet, uden at vi gÃ¥r pÃ¥ kompromis med journalistiske faktatjek.

    Googlemap’et er som sagt en forkølet, hurtig løsning (vi har ikke haft ret lang tid til at finde pÃ¥ noget andet). Men jeg hører meget gerne input fra jer til, hvordan man ellers kunne have vist disse 250 brugerhenvendelser pÃ¥ en mere interessant mÃ¥de. Vi kan fx godt vise, hvilke kommuner vi fÃ¥r henvendelserne fra. Vi kan ogsÃ¥ vise tematiske tendenser i henvendelserne. Vi kunne have spurgt efter andre datatyper (alder, uddannelse osv), men det har vi valgt ikke at gøre for at sikre os, at vi ikke trættede brugerne unødigt, sÃ¥ vi gik glip af gode historier.

    Kort sagt: Der er mange dilemmaer i brugerinvolvering. Jeg ville meget gerne høre andre bud på, hvordan man i denne konkrete sag kunne have grebet det an.

    Bedste hilsener, Jesper

Comments are closed.