Sådan opretter du en fanside på Facebook

Sådan opretter du en fanside på Facebook. Step-by-step guide lige her.

Oprettelse af fanside på Facebook

1.    Opret en officiel side på dette link: http://www.facebook.com/pages/create.php.

2.    Klik på ‘varemærke, produkt eller organisation’ og vælg kommunikation fra dropdown-menuen.

3.    Skriv navnet på din side samt godkender, at du er officiel repræsentant.

4.    Følg de fem punkter, som foreslåes:

a. Overfør den illustration/billede, du mener repræsenterer dit tema.
b. Udfyld de grundlæggende og detaljerede informationer om dit webtema.
c. Tilføj en ‘synes godt om’-boks pÃ¥ dit website ved at klikke pÃ¥ knappen, Facebook foreslÃ¥r.
d. Vælg hvilken type facebookintegration, du ønsker i menuen til venstre. Tryk pÃ¥ ‘get code’
og marker og kopier teksten i iFrame-feltet.

5.    GÃ¥ til administrationen pÃ¥ dit website og vælg punktet ‘appearance’ og derefter ‘widgets’ i dropdown-menuen.

6.    Under ‘available widgets’ finder du boksen ‘text’ og flytter den over under ‘primary widget area’ til højre ved hjælp af drag and drop.

7.    I titelfeltet skriver du navnet pÃ¥ din facebookside, og i det tomme felt indsættes den kopierede iFrame-tekst fra Facebook. Tryk ‘save’.

8.    Sluttelig forbinder du din facebookside til Twitter ved at følge det sidste punkt pÃ¥ din facebookside under fanen ‘kom i gang’.

9.    For at redigere fanebladene trykker du pÃ¥ ‘rediger side’ under fansidens profilbillede. Under punktet ‘applikationer’ trykker du ‘fjern applikation’ pÃ¥ de punkter, du ikke ønsker integreret.

Overvejelser over udseendet og funktioner på din fanside

1.    Grad af interaktion: Først og fremmest skal du overveje, hvor stor en mulighed for interaktion brugerne af din side skal have. Egner stoffet sig til kommentarer, og vil det kunne gavne, at brugerne kan slÃ¥ billeder, videoer og links op pÃ¥ fansiden? Disse valg kan foretages ved at trykke pÃ¥ ‘indstillinger’ under fanen ‘væg’. Ved enkelte temaer kan der være etiske overvejelser med hensyn til debatten. Er der følsomt materiale i jeres journalistiske dækning, som i givet fald kan kompromitteres af læserkommentarer?

2.    Fordele og ulemper ved debat

Fordele: Der kan være en journalistisk fordel ved brugerinddragelse. Tips om historier og inspiration til nye vinkler ligger lige for. Graden af debat er ligeledes en god indikator for, hvad brugerne interesserer sig for af historier. Det kan generere trafik til dit website og kan sikre, at brugerne til stadighed besøger website og fanside.

Ulemper: Det kan være en stor opgave at moderere debatten i forhold til formålet med den. Det er ikke alle brugere, der forstår at holde en god tone i debatten, og det kan være skadeligt for sagligheden og seriøsiteten i forhold til dit webtema. Hvis dit journalistiske materiale er følsomt – eksempelvis krimstof eller stof om sædelighedsforbrydelser – kan der være en fare for at støde brugere og kilder samt misbrug af oplysninger, hvorved anonyme kilder afsløres ud fra informationer i historierne. Eksempelvis har Ekstrabladet deaktiveret kommentarmuligheden på deres krimistof. På Facebook er det desværre ikke muligt at tagge historier, som er åbne for debat og andre, der ikke er. Derfor skal overvejelsen over debat/kommentarspor tages generelt.

3.    Forankring af debat: Det kan både være forvirrende og unødvendigt, hvis brugerne har muligheden for at debattere både på websitet og på fansiden. Det er mest befordrende for brugervenligheden og overskueligheden at vide, hvor de skal henvende deres kommentarer og synspunkter.

4.    Som nævnt i punkt 9 i ovenstÃ¥ende er det vigtigt at overveje, hvor selve debatten pÃ¥ fansiden skal finde sted. Skal det være direkte pÃ¥ væggen eller skal det være under fanebladet ‘debat’? Generelt er det tilrÃ¥deligt at konfigurere din fanside sÃ¥ overskueligt, sÃ¥ det er sÃ¥ let som muligt for brugerne at finde vej til dit website frem for at spilde tid pÃ¥ fansiden, hvis primære formÃ¥l er at være en indfartsvej til dit website. Helt basalt fungerer din fanside som en art applikation til dit webtema.